Mediatiedote 25.10.2017

Risteilyindeksi sen todistaa: suomalaiset hinkuvat nousukaudella pitkille risteilyille

Kristina Cruisesin risteilylomien myynti on kasvanut runsaan neljänneksen viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna

Koko Suomi jännittää nyt, kuinka kauan talouskasvu jatkuu. Enää taloussuhdanteiden ennustamisessa ei tarvitse tyytyä tutkimuslaitosten kuiviin raportteihin tai naisten hameiden pituuden tarkkailuun. Nousukausi näkyy vahvasti myös risteilyindeksissä: risteilylomien myynti kasvaa nyt kiivaasti, kertoo Suomen johtava risteilylomien järjestäjä Kristina Cruises. Ensi keväälle on suosituimpia jokiristeilylähtöjä jo nyt myyty loppuun ja suomalaiset tekevät aktiivisesti ennakkovarauksia jopa yli vuoden päästä toteutettaville matkoille. Risteilylomien menekkiin vaikuttaa taloussuhdanteen lisäksi väestön ikärakenne: suuret ikäluokat ovat tottuneet matkustamaan ja arvostavat elämyksiä.

Kristina Cruises tuo talousennustamiseen uuden mittarin klassisten huulipuna- ja hameindeksien rinnalle*. Risteilylomaindeksi näyttää tällä hetkellä vahvasti vihreää valoa: yhtiö oli syyskuun lopussa myynyt 25 prosenttia enemmän risteilyjä kuin vastaavaan aikaan vuosi sitten.

– Jos naisten hameet nousukaudella lyhentyvät mutta huulipunan menekki laskee, meillä on uusi todiste valoisasta talouskehityksestä: risteilylomiemme myynti on kasvanut yli 25 % viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Tilanteeseemme vaikuttaa laajemmassa mittakaavassa myös väestön ikääntyminen sekä varttuneemman väen hyvä terveystilanne. Merkittävä osa asiakaskunnastamme on työelämän jo taakseen jättäneitä, tottuneita matkailijoita. Suuret ikäluokat haluavat mennä ja kokea uusia elämyksiä myös aktiivisten työvuosien jälkeen, ja he osaavat arvostaa matkustamisen laatua ja kulttuuritarjontaa, Kristina Cruisesin toimitusjohtaja, merikapteeni Mikko Partanen kertoo.

Eteläinen Tonava menee kuin kuumille kiville

Risteilylomat maltillisen kokoisilla laivoilla ovat siis tulevaisuuden trendi, joka on vahvassa kasvussa. Ensi vuoden risteilyistä kuumille kiville ovat menneet erityisesti Eteläisen Tonavan-risteilyt, joilla voi tutustua muun muassa Itävallan, Unkarin ja Serbian jokimaisemiin.

– Eteläisen Tonavan risteilyillä tutustutaan viiteen joenvarren valtioon ja neljään pääkaupunkiin. Risteilyillä pääsee harvoin vierailtuihin kohteisiin: kierros alkaa Wienistä ja kulkee Bratislavan sekä Budapestin kautta muun muassa historialliseen Pécsiin ja päättyy Serbian pääkaupunkiin Belgradiin. Jokiristeilyt ovat kansainvälisen risteilybisneksen nopeimmin kasvava osa-alue, ja eteläinen Tonava eräs uusimmista jokiristeilyalueista, Partanen jatkaa.

Eksoottiset kaukokohteet myydään usein nopeasti loppuun

Keski-Euroopan jokiristeilyjen lisäksi erikoisten kaukokohteiden myynti vetää kiivaasti. Huippusuosittujen kohteiden joukossa ovat risteilyt Etelä-Amerikan Amazon-joella. Ne lähtevät Perusta, Iquitosin kaupungista, josta tuhansien kilometrien laivamatka etenee lähelle Atlantin suuta, ohi viidakkojen ja historiallisten kaupunkien – tai päinvastoin.

– Etelä-Amerikan lisäksi on syytä odottaa, että Etelämantereen risteily Antarktiksen hyisille vesille sekä ainutlaatuinen joulunalusmatkamme Australiaan tulevat olemaan haluttuja. Näille vesille suuntaamme joulunaikaan 2018, ja ennakkovarauksia niille tehdään jo. Etelämantereen-risteilyllä matkailija näkee laivaakin suurempia jäävuoria, pingviiniparvia, hylkeitä ja valaita. Australian Löytöretki puolestaan alkaa vehreästä Singaporesta ja suuntaa eksoottisen Indonesian kautta Australian kauniille länsirannikolle, Partanen kuvailee.

Suomalaisten mieltymys maltillisen kokoisiin, pienempiin laivoihin näkyy jokiristeilyjen lisäksi merimatkailussa. Kristina Cruisesin valikoimissa on lomaristeilyjä Thomson-varustamon laivoilla, joilla matkustetaan Välimerellä, Norjan vuonoilla, Britteinsaarilla, Karibialla ja Kanariansaarilla.

– Näille laivoille mahtuu keskimäärin vain 1.500 matkustajaa, ja niissä on tarjolla runsaasti viihdeohjelmaa ja erilaisia aktiviteetteja. Lomaristeilyihin sisältyvät lennot, kuljetukset, täysihoito, All Inclusive -juomapaketti, palvelurahat sekä suomalaisen Kristina-matkanjohtajan palvelut. Lisäksi saatavilla on lisämaksusta suomeksi opastettuja retkiä, joihin olemme valinneet kiinnostavimmat kohteet, Partanen kertoo.

*Hameindeksin keksi ekonomisti George Taylor vuonna 1926. Sen mukaan naisten hameen pituus lyhenee korkeasuhdanteessa. Kosmetiikkavalmistaja Estee Lauderin hallituksen jäsen Leonard Lauderin mukaan taas huulipunan kulutus lisääntyy taloudellisesti vaikeina aikoina, koska naiset käyttävät tuolloin rahaa mieluummin halpaan luksukseen kuin kalliisiin laukkuihin tai kenkiin.

Lisätietoja:
Mikko Partanen, toimitusjohtaja