Mediatiedote 23.11.2017

Risteily rahtilaivalla Saksaan ei ole vain rekkakuskien juttu

Rahtilaivaromantiikka kiinnostaa nyt kulttuurinnälkäistä matkustajaa

Matka Saksaan ei välttämättä ole yhtä kuin tuntikausien istumista autossa. Suomen ainoa Ropax-rahtilaivaristeilyjen järjestäjä Kristina Cruises tarjoaa nyt entistä laajemman valikoiman Ropax-risteilyjä kuin koskaan aikaisemmin ja samalla uudistaa suosittua lomapakettia. Yhtiö yhdistää rahtilaivaromantiikkaan monipuolisen ohjelman ja omaleimaiset retkikohteet. Kristina Cruises teetti lokakuussa asiakkailleen kyselyn Ropax-risteilyistä. Vastaajien mielestä ehdottomasti mukavinta Ropax-risteilyllä ovat retket kohteissa. Tärkeää ovat myös matkustajarahtilaivojen notkuvat buffet-pöydät…

Kristina Cruisesin Ropax-risteilyt suuntaavat Pohjois-Saksaan, jossa kohteina ovat muun muassa Berliini, Schwerin ja Ludvigslust. Lisäksi tarjolla on Hansaristeilyjä Hampuriin ja Lyypekkiin. Risteilykaudella 2018 huhtikuulta lokakuulle Kristina Cruises tarjoaa Ropax-risteilyjä viikoittain.

Ropax-laiva on kansainvälinen nimitys matkustajarahtilaivoille, joissa matkustajille on mukavat tilat niin majoittumiseen, ruokailuun kuin ajanviettoon ja alemmilla kansilla kuljetetaan rahtia yleensä perävaunuissa ja rekkoina. Matkapakettiin sisältyvät opastetut retket kohteissa ja Pohjois-Saksan kierroksella myös majoitukset hotelleissa.

– Ropax-risteily Saksaan on ohjelmallinen risteilyloma – mainio vaihtoehto esimerkiksi Ruotsiin tai Viroon suuntaaville laivamatkoille. Järjestämme Ropax-risteilyt Finnlinesin STAR-luokan tasokkailla matkustajarahtilaivoilla. Risteilyillä kokee uutta sekä laivalla että maissa, eikä aika taatusti tule pitkäksi, Kristina Cruisesin toimitusjohtaja, merikapteeni Mikko Partanen lupaa.

Suomen johtava risteilylomien järjestäjä Kristina Cruises on järjestänyt Ropax-risteilyjä vuodesta 2014 lähtien. Jo tuhannet suomalaiset ovat ihastuneet rahtilaivojen romantiikkaan, joka avaa matkailijalle Saksasta uusia näkymiä.

Kysely: Rahtilaivalla voi syödä hyvin

Kristina Cruises teetti lokakuussa asiakkailleen kyselyn Ropax-risteilyistä. Selkeä enemmistö vastaajista oli käynyt Ropax-risteilyllä kerran, ja moni useammankin kerran, mutta mukana oli myös vastaajia, joille Ropax oli vielä tuntematon lomailumuoto. Vastaajien mielestä ehdottomasti mukavinta Ropax-risteilyllä ovat retket satamakohteissa. Näin vastasi yli puolet kyselyn vastaajista.

– Asiakkaidemme mielestä tärkeässä roolissa Ropax-risteilyllä on myös laivan ruokatarjonta. Rahtilaivalla ei siis nälkä yllätä! Lisäksi hyvin tärkeää tai tärkeää on suomalainen matkanjohtaja.  Tämä ei tullut meille yllätyksenä, sillä Kristina-matkanjohtajan rooli nousee säännöllisesti esille niin asiakaskyselyissä kuin spontaanissa palautteessa, Partanen jatkaa.

Kyselyn perusteella Berliini on ylivoimainen suosikki Ropax-risteilyjen käyntikohteista. Lähes puolet vastaajista valitsi sen suosikikseen. Hyvä kakkonen on Hampuri ja myös pienille kaupungeille kuten Schwerin ja Wismar löytyy kannattajakuntaa.

Kyselyn vastasi lokakuussa 658 Kristina Cruisesin asiakasta. Enemmistö vastaajista asuu Uudellamaalla.

Risteily voi vapauttaa kotimaan joulustressistä

Marras–joulukuussa Ropax-risteilyllä matkailija pääsee nauttimaan Saksan legendaaristen joulutorien runsaasta tarjonnasta ja ainutlaatuisesta ilmapiiristä.

– Kuuden päivän mittainen Pohjois-Saksan kierroksemme vie matkailijan esimerkiksi Saksan pääkaupunki Berliiniin ja sen runsaille joulutoreille. Viiden päivän mittaisella Hansaristeilyllä taas vieraillaan Hampurin ja Lyypekin joulutoreilla, Partanen kertoo.

Ropax-risteilyllä on mahdollista myös viettää joulunpyhät. 22.12. starttaava viiden päivän perinteinen jouluristeily vapauttaa matkailijan kotimaan joulukiireistä. Jouluristeilijät tutustuvat Saksassa muun muassa UNESCO:n maailmaperintökohteeksi valitun Wismarin ja Lyypekin kaupunkien tunnelmiin. Matkan kruunaa perinteinen joulunavaus Travemünden vanhalla majakalla yhdessä joulupukin ja satojen kaupunkilaisten kanssa.

Ensimmäiset suomalaiset Euroopan Tattoo-paraatiin

Tammikuussa Ropax-risteilyn teema on tanssi, sillä Kristina Cruises järjestää kuun puolivälissä jo perinteeksi muodostuneen lavatanssiristeilyn yhdessä Tanssikurssit.fi -yrityksen kanssa. Matkalla tanssinopettajina toimivat Joonas Kainulainen, Antti Törmänen sekä Jyrki Keisala ja risteilyisäntänä Jukka Helin.

Helmikuun ystävänpäiväristeilyn kohokohtia ovat vierailu Wolfsburgin yli 28 hehtaarin kokoisessa Autostadiassa, joka on Volkswagenin autoihin keskittynyt teemapuisto. Ohjelmaan sisältyy myös kierros Johan Sebastian Bachin kotikaupunki Leipzigissa. Matkalla ovat mukana tietokirjailija ja dokumentaristi Pekka Hako sekä pianotaiteilija Esa Ylönen.

– Maaliskuun musiikkipitoinen teemaristeily vie matkailijamme Euroopan suurimpaan Tattoo-paraatiin Hampurin Barclaycard Areenalle. Tämä on harvinainen mahdollisuus puhallinmusiikin ystäville. Laivailla matkailijat voivat nauttia muun muassa The River Brass Bandin vaskimusiikista, Partanen kertoo.

____________________________