Mediatiedote 30.3.2017

Kanadan Suurten järvien vesireitti avautuu suomalaisille

Kesän suosituimmat risteilylomat vievät Kanadan lisäksi Norjan vuonoille ja Keski-Euroopan kulttuurikaupunkeihin

Kuluvan vuoden trendikkäin matkakohde Kanada täyttää tänä vuonna 150 vuotta. Ensi syksynä Kristina Cruises vie kaikkien aikojen ensimmäisen suomalaisryhmän risteilylle Kanadan Suurille järville. Kulttuurinnälkäisten, varttuneempien suomalaisten suosituimmat risteilylomat tehdään nyt Kanadan lisäksi Norjaan ja Britanniaan, Ranskaan, Portugaliin, Saksaan sekä Unkariin, Kroatiaan, Serbiaan ja Romaniaan. Kesän pidemmillä, yli kahden yön risteilylomilla Keski-Eurooppaan on enää rajoitetusti paikkoja jäljellä.

Suomalaisille tuttu ja tuntematon Kanada täyttää tänä vuonna 150 vuotta. Syyskuun alussa Kristina Cruises vie kaikkien aikojen ensimmäisen suomalaisryhmän risteilylle Kanadan Suurille järville. Yrityksen uutuuskohde, Suurten järvien Löytöretki-risteily johdattaa matkailijat Montrealin, Windsorin ja Chicagon legendaarisiin kaupunkeihin, Suurten järvien maisemiin ja mykistävän suurten Niagaran putousten äärelle. Myös Lonely Planet -matkaopas nimesi Kanadan vuoden 2017 trendikkäimmäksi matkakohteeksi.

– Kanadan Suuret järvet ovat poikkeuksellinen matkakohde, joka on vesiltä käsin jotain aivan muuta kuin esimerkiksi auton ratista. Urbaanit suurkaupungit, historialliset maisemat sekä järvien, jokien ja kanavien muodostama moni-ilmeinen vesireitti on kokonaisuus, johon suomalaismatkailijat pääsevät ryhmänä tutustumaan nyt ensimmäisen kerran. Löytöretki-risteilymme tehdään pienellä, noin 500 matkustajan risteilylaivalla, jolle harvinaiset risteilyreitit ja -kohteet ovat mahdollisia, Kristina Cruisesin toimitusjohtaja, merikapteeni Mikko Partanen kertoo.

– Jos joskus matkustaa Kanadaan, vuosi 2017 on oikea ajankohta. 150-vuotisjuhlavuoden kunniaksi maassamme on lukemattomia, vaikuttavia tapahtumia. Kanadan rikas historia sekä monikulttuurinen perintö heräävät henkiin juhlavuonna nähtävyyksissä, museoissa, puistoissa, historiallisilla tapahtumapaikoilla sekä ainutlaatuisissa luontokohteissamme, Kanadan Suomen suurlähettiläs Andrée Noëlle Cooligan sanoo.

Loppuvuoden risteilylomat varataan nyt

Kristina Cruises on erikoistunut räätälöityihin, yksilöllisiin risteilylomiin. Yritys järjestää vuosittain runsaat sata risteilyä yli 50 maahan 28 eri laivalla. Merkittävä osa yrityksen asiakkaista on kulttuurinnälkäisiä, 56-70 -vuotiaita suomalaismatkailijoita, joille kiinnostavat satamakohteet ja mielenkiintoiset retket ovat tärkeitä lomalla.

– Vuoden suosituimmat risteilyreitit löytyvät Kanadan lisäksi Norjasta, Ranskasta, Portugalista, Saksasta, Unkarista, Kroatiasta, Serbiasta ja Romaniasta, Partanen kertoo. Kesällä erityisesti jokiristeilyt Keski-Euroopassa ovat hyvin kysyttyjä. Risteilyreittien joukossa on sekä kansainvälisesti trendikkäitä kohteita että erityisesti suomalaisten suosimia reittejä.

Kesän ja alkusyksyn 2017 risteilylomien top-5

1. Kanadan Suuret järvet

Ainutlaatuisen Löytöretki-risteilyn ohjelmassa ovat Niagaran putoukset ja Kanadan ja Yhdysvaltojen rajalla levittyvät Suuret järvet metropoleineen, saarineen ja luontokohteineen. Järvien, jokien ja kanavien muodostama vesireitti alkaa ranskalaisen ilmapiirin värittämästä Montréalista ja vie Torontoon ja Niagaran putouksille sekä Detroitin museoihin. Suurkaupunkien vastapainoksi reitillä on myös Traverse Cityn rantadyynejä ja maaseudun viinitiloja sekä historiallista arkkitehtuuria.

2. Norjan vuonot & Britteinsaaret

Kesän uutuusristeily yhdistää oivallisesti Norjan upeimmat vuonomaisemat ja Britteinsaarten kuuluisat kohteet. Viikon lomaristeily Norjan vuonoille on matka poikkeuksellisiin maisemiin: Norjan kuvauksellisiin kaupunkeihin ja kyliin sekä vaikuttavien vuonojen luo. Britanniasssa risteilystä riippuen kohteita ovat Lontoo & Windsor tai Edinburgh. Risteily alkaa Lontoosta, josta matka jatkuu Norjaan. Siellä kohteiden joukossa ovat muun muassa Sognevuono, Flåmin kylä ja Bergen.

3. Barge-risteilyt Ranskan joilla ja kanavilla

Ranskan maisemiin suuntaava Barge-risteily on erilainen tapa nähdä maalaismaisemia ja pikkukaupunkeja. Risteilyvieraiden käytössä ovat vuonna 2014 valmistuneet tasokkaat laivat, joissa on vain 20 matkustajaa.

Barge-risteily lähtee Pariisista Marne-jokea pitkin viehättävän Champagnen alueelle. Barge-risteilyjä tehdään myös Alsacen alueella sekä Etelä-Ranskassa Provencen alueella. Risteilyllä voi nähdä keskiaikaisia pikkukyliä, viinitarhoja ja keskieurooppalaista kulttuuria aidoimmillaan.

4. Dourojoen risteilyt Portugalissa

Kansainvälisesti erittäin suosittu jokiristeily kulkee portviinin kotiseudulla halki Portugalin Espanjan rajalle saakka. Dourolla voi nähdä vaikuttavia maisemia, historiallisia kaupunkeja ja pengerviljelmien koristamia kukkuloita.

Risteilylaiva lähtee Oporton historiallisesta kaupungista ja kuljettaa matkustajat muun muassa Bragan ja Vila Realin puutarhoille ja linnoituksille, Pinhãon viininviljelysseudulle ja yliopistokaupunki Salamancaan.

5. Eteläisen Tonavan risteily neljän valtion alueella

Kesäristeily Tonavalla tarjoaa matkustajille pääkaupunkien historiallisia nähtävyyksiä ja joenvarren vaihtelevia maisemia. Risteilyllä voi tutustua neljään joenvarren valtioon ja harvoin vierailtuihin kohteisiin.

Unkarista alkava kierros vie ensin itäiseen Kroatiaan Osijekiin, sieltä idän ja lännen leikkauspisteessä olevaan Serbiaan sekä Romanian poikkeuksellisten maisemien kautta takaisin Unkariin.

Kristina Cruises takaa asiakkailleen suomalaisen matkanjohtajan palvelukokonaisuuden muun muassa suomeksi opastettuine retkineen ja kohde-esittelyineen. Yrityksen järjestämä risteily alkaa jo Helsinki-Vantaan lentoasemalta tai kotisatamasta matkanjohtajan johdolla. Yhden matkanjohtajan kanssa matkustaa 15–40 lomailijaa.

Lisätietoja:
Mikko Partanen, toimitusjohtaja
Kristina Cruises Oy
mikko.partanen@kristinacruises.com

Kristina Cruises yritystarina >>

Kristinan asiakaslupaus >>

Kristina Cruisesin kaikki risteilylomat >>

jouluajan risteilyt

Runsaasti vaihtoehtoja:
Euroopan jokiristeilyt
Kaukoristeilyt
ROPAX-risteilyt Saksaan

Jouluaika on suosittu matkustusaika.
Varaa paikkasi ajoissa!