Mediatiedote 11.4.2018

Kysely: Koulujen lomat eivät enää rajoita suomalaismatkustajaa

Suomalainen matkustaa silloin kun haluaa, kertoo tuore kyselytutkimus

Juhannukseen on enää kymmenen viikkoa. Huhtikuu avasi vuoden 2018 lomakauden, joka on erilainen kuin aikaisemmin. Kristina Cruisesin teettämän tuoreen kyselyn mukaan ulkomaanmatkan ajankohtaa ei enää valitakaan esimerkiksi sen mukaan, koska koululaisilla on vapaata koulusta. Sen sijaan protestanttisen työmoraalin omaava kansa kertoo, että matkan ajankohdan valintaan vaikuttaa merkittävästi se, milloin voi olla pois töistä. Toisaalta jopa joka neljäs vastaaja kertoo matkustavansa ulkomaille juuri silloin, kun itse haluaa. Lähes 40 prosenttia vastaajista maksaisi majoituksen ja lennot sisältävästä lomamatkasta yli 1 000 euroa. Talouskasvu näkyy lomahaaveissa, sillä seitsemän kymmenestä aikoo aivan varmasti tai melko varmasti lomailla ulkomailla tulevien kahden vuoden aikana. Jos suomalainen saisi valita täysin vapaasti minne matkustaisi, kohteena olisi Australia ja Uusi-Seelanti.

Suomen johtava risteilylomien järjestäjä Kristina Cruises selvitti suomalaisten matkustustottumuksia maaliskuun lopussa. Valtakunnallinen kyselytutkimus paljastaa, että ulkomaanmatkailun yhtenäiskulttuuri on murtumassa: enää koko Suomi ei alistu lomailemaan yhtä aikaa sesonkikaudella. Peräti kuusi kymmenestä kyselyn vastaajasta kertoo, että koululaisten tai päiväkoti-ikäisten lomat eivät vaikuta ulkomaanmatkan ajankohtaan nykyisin ollenkaan. Jopa joka neljäs vastaaja kertoo matkustavansa ulkomaille juuri silloin, kun itse haluaa.

– Kyselytulokset kertovat matkustustrendien muutoksesta. Ei ihme, että viime aikoina on käyty vilkkaasti yhteiskunnallista keskustelua koulujen kesälomien siirtämisestä, ja koulujen rehtorit ovat jo pitkään saaneet harmaita hiuksia lapsukaisista, jotka lentävät kaukomaille pariksi viikoksi kesken koejakson. Myös omien asiakkaidemme joukossa on paljon niitä matkailijoita, jotka valitsevat lomansa ajankohdan pikemminkin kiinnostavan matkavalikoiman mukaan eikä ulkoisten rajoitteiden pakottamina, kommentoi Kristina Cruisesin toimitusjohtaja, merikapteeni Mikko Partanen sanoo.

Kristina Cruisesin teettämä kyselytutkimus toteutettiin 2018 maaliskuun lopussa. Tutkimuksen lähtöotos muodostettiin ja lopullinen otos painotettiin suomalaista aikuisväestöä edustavaksi. Kyselyyn vastasi 1 000 henkilöä, jotka ovat 18–75-vuotiaita. Vastaajista miehiä oli 50,3 prosenttia ja naisia 49,7 prosenttia.

Suomalainen lomailee, kun pääsee irti töistä

Työ sanelee suomalaisen matkustusajankohdan.Useamman kuin joka kolmannen vastaajan kohdalla työtilanne vaikuttaa ulkomaanmatkan ajankohtaan hyvin paljon ja runsaalle neljäsosalle melko paljon. Töistä on helpointa irrottautua tiettyyn aikaan vuodesta. Yli 70 prosenttia kyselyyn vastanneista kertookin, että vuodenaika vaikuttaa merkittävästi lomamatkan ajankohtaan.

Kysely todistaa taloudellisen noususuhdanteen voimasta. Seuraavien kahden vuoden aikana yli 70 prosenttia vastaajista aikoo aivan varmasti tai melko varmasti lomailla ulkomailla. Viimeksi kuluneen vuoden aikana useampi kuin joka kolmas vastaaja oli tehnyt 2–5 vapaa-ajan matkaa ulkomaille. Vastaajista lähes joka kolmas oli käynyt viimeksi seuramatkalla. Yli 40 prosenttia kyselyyn vastanneista oli matkustanut viimeksi ulkomaille laivalla ja runsas kymmenesosa omalla autolla.

Matkustamisen laadusta moni suomalainen on valmis maksamaan. Neljä kymmenestä vastaajasta olisi valmis maksamaan majoituksen ja lennot sisältävästä lomamatkasta keskimäärin yli 1 000 euroa.

Kokenutta matkailijaa ei tavallinen lomakohde enää kiinnosta

Kyselyssä selvitettiin myös suomalaisten lomahaaveita. Kun vastaajilta tiedusteltiin, minne hän matkustaisi mieluiten, mikäli saisi valita täysin vapaasti, vain Australia ja Uusi-Seelanti nousivat ylitse muiden. Useampi kuin joka viides vastaaja valitsisi ne unelmiensa lomakohteeksi. Suomalaisten kestosuosikki Etelä-Eurooppa sai vajaan viidenneksen äänistä. Hieman useampi kuin joka kymmenes vastaaja haaveilee lomasta Keski-Eurooppaan, Pohjois-Amerikkaan tai Aasiaan. Vain prosentti vastaajista haaveilee matkasta Venäjälle. Kolmelle prosentille unelmien lomakohde on Afrikka.

– Kysely todistaa, että suomalaiset ovat jo kokeneita matkustajia. Kysyttäessä haaveiden lomakohteesta vastaukset hajaantuivat huomattavan paljon, ja ainoastaan Australia ja Uusi-Seelanti erottuivat muista lomakohteista. Hinku maapallon toiselle puolelle näkyy selkeästi myös meillä. Esimerkiksi tulevan joulukuun 20 päivän mittainen Löytöretki-risteilymme Singaporeen, Indonesiaan ja Australiaan on jo myyty loppuun. Risteilyn hinta on runsaat 6 000 euroa, Partanen kertoo.

_______________________________________