Mediatiedote 10.1.2017

Kysely: suomalaista ei jättiristeilijä innosta

Pitkällä risteilylomalla nähtävyydet ovat tärkeämpää kuin juominen tai shoppailu

Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan suomalainen risteilee mieluiten pienillä, alle 500 hengen laivoilla. Vain ani harva vastaajista pitää suurista, yli 2 000 henkilön megaristeilijöistä. Kiinnostavat satamakohteet ja monipuoliset retket ovat tärkein syy lähteä pidemmälle risteilylomalle Eurooppaan tai Amerikkaan. Myös suomalainen matkanjohtaja painaa vaakakupissa, kun lomaa suunnitellaan. Tulokset ilmenevät risteilylomien järjestäjä Kristina Cruisesin marraskuussa teettämästä kyselystä, johon vastasi 1 102 suomalaista.

Suomalaiset rakastavat maltillisen kokoisia, klassisia risteilylaivoja. Vain alle viisi prosenttia Kristina Cruisesin tuoreen kyselyn vastaajista on sitä mieltä, että risteileminen on mukavaa suurilla, yli 3 500 hengen megaristeilijöillä. Lähes joka viides vastaaja suosii aivan pieniä, alle 140 henkilölle tarkoitettuja jokiristeilylaivoja.

Vaikka lyhyet yhden yön risteilyt isoilla autolautoilla ovat yleinen pikalomailun muoto, suomalaisten unelmien risteily on toisenlainen. Kyselyn mukaan ylivoimaisesti suosituinta risteileminen on pienillä, alle 500 hengen meriristeilylaivoilla. Yli 40 prosenttia vastaajista valitsi sen vaihtoehdon, kun heiltä tiedusteltiin, millaisilla laivoilla on mukavinta viettää yli kahden yön risteilylomaa. Runsas kolmasosa pitää alle 2 000 matkustajan laivoja mukavina. Alle 10 prosenttia hyväksyy 2 000–3 000 matkustajan laivat lomakodikseen.

– Moni asia maailmassa muuttuu nopeasti mutta ei risteilyloma. Massamatkailu ei edelleenkään ole suomalaisten toivevaihtoehto. Työssäni olen nähnyt, että useamman päivän risteilyloma Euroopassa tai Amerikassa maltillisen kokoisella laivalla on suomalaiselle toimiva tapa irrottautua arjesta. Sellaisella laivalla on mahdollista saada yksilöllisempää palvelua, eikä lomailussa ole massaturismin tunnetta, Kristina Cruisesin toimitusjohtaja, merikapteeni Mikko Partanen toteaa.

Nähtävyydet tärkeämpää kuin juominen tai shoppailu

Aktiiviselle, elämyshakuiselle suomalaiselle pidemmällä risteilyllä tärkeintä on tutustuminen uusiin kohteisiin. Kun kyselyssä kartoitettiin tekijöitä, jotka tekevät risteilylomasta onnistuneen, kiinnostavat satamakohteet ja mielenkiintoiset retket nousivat kirkkaasti yli muiden. Niiden kannalla oli yhteensä yli 95 prosenttia vastaajista.

Matkan onnistumiseen vaikuttavat vähemmän sää (tärkeää 18 prosentille), hytin varustus (13 prosenttia), laivan hintataso (8 prosenttia) ja ostosmahdollisuudet (alle 1 prosentti). Vain harvan vastaajan mielestä mukavinta pidemmällä risteilylomalla on syöminen (1,5 prosenttia) tai juominen (0,2 prosenttia).

– Retki satamakohteessa voi olla myös muuta kuin opastettu kaupunkikävely. Monissa kohteissamme matkailijoita odottaa bussi, joka vie ryhmän kokeneen matkanjohtajamme johdolla tutustumaan myös hieman kauempana sijaitseviin nähtävyyksiin, Mikko Partanen kuvailee.

Satamakohteet ja retket ovat merkittäviä syitä jo silloin, kun kodeissa tehdään päätöksiä lomanviettotavasta. Yli puolelle vastaajista satamakohteet ovat tärkein syy valita risteilyloma. Lähes joka viides vastaaja kertoi puolestaan, että retket ovat tärkein syy. Itse laiva on vajaalle neljäsosalle tärkeä lomavalintaan vaikuttava tekijä.

Matkanjohtajan ei tarvitse olla vitsiniekka

Suomalaiset arvostavat palvelua omalla kielellään. Yli 85 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että risteilylomalla on hyvin tärkeää tai tärkeää olla suomalainen matkanjohtaja.

Kyselyn mukaan matkanjohtajan tärkein ominaisuus on kohdetuntemus, jota arvostaa lähes puolet vastaajista. Tärkeää on myös organisointikyky ja yleinen positiivisuus. Yllättäen huumorintaju, kekseliäisyys tai rauhallisuus eivät ole vastaajien mielestä yhtä olennaisia asioita. Myöskään matkanjohtajan sukupuolella ei ole niin väliä – hyvä matkanjohtaja voi siis olla yhtä hyvin nainen kuin mieskin.

– Risteily on mahdollista aloittaa jo Helsinki-Vantaan lentoasemalta matkanjohtajamme kanssa. Meillä matkanjohtaja on ryhmänsä käytössä koko loman ajan, alusta loppuun saakka. Hän vastaa matkan sujumisesta niin laivalla kuin maissakin ja tulkkaa kaikki retkemme suomeksi, Mikko Partanen kertoo.

Kyselyn perusteella risteilyloma koetaan tavaksi hoitaa parisuhdetta. Kuusi kymmenestä kyselyyn vastanneesta lähtisi risteilylomalle mieluiten puolisonsa kanssa. Lähes joka viides valitsisi matkakumppaniksi ystävän, ja joka kymmenes haluaisi mieluiten lomailla yksin.

Urheilukamat ja läppäri eivät kuulu risteilylle

Risteilylomalla ehdottomasti olennaisin varuste on luottokortti. Kuusi kymmenestä kyselyyn vastanneesta varmistaa, että kortti on lomalle lähtiessä kukkarossa. Samoin kännykkä ja matkaopas (molemmat 46 prosenttia) ja uimapuku (29 prosenttia) ovat tarpeellisia matkatavaroita risteilyllä. Sen sijaan vähemmän tärkeitä ovat esimerkiksi juhlavaatteet, urheiluvarusteet tai tietokone.

Kevät on risteilylomien kulta-aikaa. Lähes neljäsosa kyselyyn vastanneista lähtisi risteilylomalle mieluiten huhti–toukokuussa. Myös alkusyksy eli syys–lokakuu saavutti suosiota vastaajien keskuudessa: sen valitsisi lomansa ajankohdaksi useampi kuin joka viides vastaaja. Vain joka kymmenes risteilisi mieluiten kesäkuukausina tai marras–joulukuussa.

Kristina Cruisesin teettämä kyselytutkimus toteutettiin marraskuun 2016 lopussa. Sähköiseen kyselyyn vastasi yhteensä 1 102 suomalaista.

_____________________________________________________________________

Kristina Cruises yritystarina >>