Päivä 6 – 13.4.2017 Mannheim & Heidelberg

Voit lukea tästä koko matkapäiväkirjan.

Aamulla laiva saapuu Mannheimiin, jossa vapaaaikaa.Iltapäivällä retki ”Romantiikan kaupunkina” tunnettuun Heidelbergiin. Vierailemme vanhassa kaupungissa sekä maalauksellisessa raunioituneessa linnassa. Illalla laiva jatkaa risteilyä kohti Strasbourgia.

Kuudentena risteilypäivänä saavuimme vajaan 300 000 asukkaan Mannheimiin, johon oli aamupäivä aikaa tutustua omatoimisesti. Mannheimin kohdalla Neckar-joki laskee Reiniin ja kantakaupunki onkin rakentunut näiden kahden joen yhtymäkohtaan. Se on yksi Euroopan suurimmista sisävenesatamista ja merkittävä teollisuuskeskus. Mannheim on kuitenkin ehkä kuuluisin ajoneuvoalan keksijöistään, kuten maailman ensimmäisen polkupyörän kehitelleestä Karl Dreisista ja maailman ensimmäisen auton tekijästä, Carl Benzistä.

Iltapäivällä lähdettiin vierailemaan Mannheimin naapurikaupungissa, vajaan puolen tunnin ajomatkan päässä sijaitsevassa idyllisessä Heidelbergissä. Heidelbergin suurin turistinähtävyys on Schloss Heidelberg eli Heidelbergin linna. Ensimmäiset rakennelmat ovat peräisin jo 1200-luvulta, mutta siitä kasvoi linna vasta 1600- ja 1700-luvun aikana uusien omistajien teettämien korjausten ja täydennyksien seurauksena. Linnassa on lukuisia puolustusmekanismeja, kuten vallihautoja, laskusiltoja ja portteja. Jos vihollinen kuitenkin pääsi porteista sisään, niin saksalaiset kaatoivat oviaukon katossa olleen reiän kautta kiehuvaa öljyä hyökänneiden ranskalaisten päälle. Paikalliset sanovat, että ranskalaiset perunat saivat nimensä tämän vuoksi.

Linnassa on myös iso viinikellari, jossa sijaitsee maailman suurin viinitynnyri, tilavuudeltaan 221 726 litraa. Tynnyri on rakennettu 130 tammen rungosta, se on yli kahdeksan metriä pitkä, seitsemän metriä korkea ja sen päälle on rakennettu tanssilava! Hauskana yksityiskohtana nousi esiin myös yhdellä linnan terasseista sijainnut paikka, jossa pystyi kokeilemaan sopiiko oma jalka sille tehtyyn jalansijaan. Legendan mukaan tällä testattiin, kuka miehistä on todellinen rakastaja. 🙂

Linnavierailun jälkeen siirryttiin Heidelbergin vanhaan kaupunkiin, johon tutustuttiin omatoimisesti. Heidelbergissä sijaitsee Saksan vanhin yliopisto ja se on yksi harvoista Saksan hieman isommista kaupungeista, jotka eivät vahingoittuneet toisessa maailmansodassa. Tähän uskotaan olevan kaksi syytä, joista ensimmäinen on raskaan teollisuuden puuttuminen ja toinen on se, että amerikkalaiset olivat valinneet Heidelbergin sodanjälkeisen ajan päämajapaikaksi, eikä sitä haluttu tuhota. Romantiikan kaupunkina tunnettu Heidelberg on yksi Saksan suosituimpia turistikaupunkeja, eikä sitä ihmettele yhtään täällä vierailun jälkeen. Heidelberg on pieni, sievä ja täynnä unelmia oleva kaupunki Neckar-joen rannalla maalauksellisine linnoineen.

Mahtavan Heidelberg-reissun jälkeen siirryttiin takaisin laivalle, jossa nautittiin illallinen ja rentouduttiin salongissa hyvän musiikin parissa.

<< 5. päivä                    7. päivä >>

Matkahaku

Kristina®-matkanjohtaja aina mukana

Takaamme asiakkaillemme suomalaisen, kokeneen matkanjohtajan palvelut. Risteilysi alkaa jo Helsinki-Vantaan lentoasemalta tai kotisatamastasi matkanjohtajamme johdolla. Yhden matkanjohtajan kanssa matkustaa 15–40 lomailijaa.