Pääsiäisristeilyllä Sveitsistä Hollantiin 19.-26.4.2014, Lähettänyt Seppo Salminen 1.5.2014

Print the page

LAUANTAI 19.4.14
Aikainen lento Zürichiin huonosti ja lyhyesti nukutun yön jälkeen. KC:n palvelut Helsinki-Vantaalla olivat kiitettävät ja niinpä lennolle selvitys sujui suhtkoht helposti automaatillakin. Siitä jo ensimmäinen kiitos mukaan lähteneille oppaille. Lyhyt lento ja saavuttiin Zürichiin. Lentokentällä tehtiin sujuvasti jako kolmeen ryhmään. Vaimoni kanssa meistä tuli viikoksi pinkkejä, jolla merkittyä linja-autoa piti totella sitten joka päivä. Kätevä alku. Kaupungissa parin tunnin kiertoajelu. Mäkisessä maastossa oltiin. Sitten päärautatieaseman bistroon syömään. Oli varmaan ravintolallekin kokemus kun toistasataa henkeä tömähti sisään kerralla. Hyvin selvisivät. Ruokana maistuva jauhelihakastike makaronipedillä. Uusi kokemus oli jonkinlainen omenasose, jonka sanottiin olevan paikallisten ketsuppia. Niinpä sitä rohkeasti makaronien päälle laitoimme ja kyllä vähän muuallekin. Juomatkin saatiin ostettua. Ensimmäiset matkakaverit bongattiin s amasta pöydästä ja heidän kanssaan ruokailtiin sitten koko viikko. Baseliin linja-autokuljetus taisi olla vajaan tunnin. Kovasti laskeuduttiin alamäkeen ja useamman tunnelin kautta. Laivaan nousu oli sujuvaa, henkilökunta kantoi laukut linja-autolta hytteihin. Etten sanoisi ensiluokkaista. Tervetulotilaisuus ja päällystön esittely pidettiin salongissa ja sen jälkeen päästiin asiaan. Siis syömään. Ruoka oli hyvää ja palvelu pelasi. Ruokajuomat maksettiin itse hyttinumeron tiliin. Ruokaseuraksi kuuden hengen pöytään onnistuimme saamaan jo edellä mainitun turkulaispariskunnan ja heidän lisäkseen vielä toisenkin turkulaispariskunnan. Keskisuomalaisena oli mukava istua ja keskustella ja kuunnella aina niin hienoa turun murretta. Illalla vielä salongissa viinilasit ja sitten nukkumaan.

SUNNUNTAI 20.4.14
Hyvin nukutti ensimmäinen yö. Muistaakseni jaksolle osui kahdeksan sulkua ja aina kyllä havahduin kun sulusta lähtiessä moottorit hyrähtivät, mutta ei häiriöksi. Mahtava aamiainen hyvällä palvelulla. Leikkeet yms. kylmätavara oli buffetpöydässä ja lämpimät munat, makkarat yms. sai paistopisteestä. Kiertoajelulla nähtiin ne kuuluisat EU:n parlamentin rakennukset ja sen jälkeen kiertokävely vanhan kaupungin kujilla sekä vähän vapaata aikaa ennen laivalle paluuta. Kristina Kruicesin opas tulkkasi paikallisen oppaan jutut sujuvasti. Lounas seisovasta pöydästä oli ylenpalttinen. Eteen tarjoiltiin yleensä keitto ja / tai salaatti. Ja palvelu pelasi. Todella täytyy antaa kiitokset Yunille (?), Katjalle ja muillekin ykköspöytää palvelleille tarjoilijoille. Risteily jatkui lounaan jälkeen maisemia ihaillen. Illalla sitten tietysti taas syötiin. Ja salongissa yömyssyt soittajan tahdittamana.

MAANANTAI 21.4.14
Aamun kohteet Mannheim ja Heidelberg. Aamiaisen jälkeen suomennetun opastuksen kanssa tutustuimme parinkymmenen kilometrin päässä olevaan ”romantiikan kaupunkiin” Heidelbergiin. Komeat linnan rauniot vuorella ja laaksossa viehättävä vanha asutus. Paluumatkalla vielä kierto Mannheimin kautta. Ja ei kun syömään lounasta laivalle. Iltapäivällä risteily jatkui Rüdesheimiin. Siellä ajettiin minijunalla pieni kierros kaupungilla ja tutustuttiin mekaanisen musiikin museoon. Paluu laivalle kävellen Drossel gassen kautta, jossa tilaisuus nauttia alueen nimikkoviintä Rieslingiä. Hyvää oli. Sää oli illalla vähän viileän puolella, mutta terasseilla oli säteilylämmittimiä. Ja sitten syötiin laivalla taas ja turvotus alkoi jo tuntua.

TIISTAI 22.4.14
Laiva oli yön Rüdesheimin laiturissa. Mutta heti kohta aamiaisen jälkeen se jatkoi matkaa pitkin romanttisen Reinin osuutta. Paljon vanhoja linnoja ja raunioita sekä tietysti Lorelei –kallio. Maisemat komeita, mutta sää aavistuksen viileän puolella. Hyvää suomalaista kesäsäätä kuitenkin. Kannella viihdyttiin. Lounaan jälkeen saavuttiin Koblenziin, jossa Mosel ja Rein kohtaavat paikassa Deutsche Ecke (Saksan kulma). Pienet kaupunkikävelyt ja ajelu kabiinihissillä joen takana olevalla linnoitukselle. Ja tietysti illallinen (huh, huh). Henkilökunta ylitti illalla itsensä salongissa. Järjestivät henkilökunnan shown vierailleen. Oli taikuria, koomisia tilannekuvia, origamitaidetta pyyheliinoista, tanssiesitys, KC:n oppaiden superhieno mato-orkesteri esitys, jne. Rooman kellot lienevät taas olleet aamulla keittiökäytössä. Salongissa vielä yömyssyt ja nukkumaan. Laiva jatkoi puolilta öin kohti Kölniä.

KESKIVIIKKO 23.4.14
Yöllä oli saavuttu jo Kölniin. Aamiaisen jälkeen Kölnin kaupunkikierros hyvin opastettuna ja tulkattuna. Lopuksi kävellen tuomiokirkon aukiolla. Lounas tietysti laivalla ja sen jälkeen kävellen takaisin tuomiokirkolle. Mahtava oli rakennus ja olihan sitä pitkään rakennettukin. Kölsch –olut maistui hyvältä lämpimässä säässä mukavalla terassilla. Kello 17 aikaan laiva lähti kohti Düssedorfia. Ja sitten taas syötiin. Düsseldorfiin saavuttiin n. klo 20 ja osa porukasta kävi jo kävelyllä oppaiden johdolla. Itse pyörähdimme kadun toisella puolella olleessa Biergartenissa. Salongissa musiikkia ja hyvää viiniä ja nukkumaan.

TORSTAI 24.4.14
Aamiaisen jälkeen taas toimiva Düsseldorfin kaupunkikierros hyvin tulkattuna. Mahdollisuus oli myös pieneen vanhan kaupungin kävelyyn. Itse pysähdyimme vuosien takaa työreissulta tutulle terassille muistelemaan menneitä. Ja sitten syötiin (vyö alkaa kiristää jo). Iltapäivällä laiva lähti kohti Haarlemia Hollannissa. Illalla sitten kuinka ollakaan nautittiin seitsemän ruokalajin juhlaillallinen ravintolassa. Taisi vierähtää kolme tuntia. Nyt oli kyllä jo itsekritiikki hävinnyt, täytyi vaan ajatella, että lauantaiaamuna tämän ylensyöminen loppuu. Salongissa jatkettiin tanssimusiikin tahdittamana.

PERJANTAI 25.4.14
Haarlemiin saavuttiin aamiaisen aikoihin. Amsterdamiin tehtiin kaupunkikiertoajelu bussilla ja myös pieni kanavaristeily. On se vaan erikoisen hienon näköinen paikka kanavineen ja pyöräilijöineen. Hirveästi oli kyllä muitakin liikkeellä, että välillä juututtiin ruuhkiinkin. Taskuvarkaista oli kyllä itselläni pieni pelko. Sen verran ihmiset olivat iholla koko ajan ettei pystynyt olemaan varma tilanteesta.
Laivan lounaan (enää illallinen ja aamiainen tämän jälkeen) jälkeen osa porukasta vietiin tulppaanipuistoon Keukenhofiin. Oli myös mahdollisuus omaehtoiseen kulkemiseen Amsterdamiin ja / tai Haarlemiin. Itse teimme lyhyen kävelyn satamapaikan lähikortteliin. Mukavaa asuma-aluetta ja tietysti sieltä löytyi mukava paikallisten miehittämä lähiöterassi. Hollantilainen olut maistui auringonpaisteessa. Illallinen (enää aamiainen tämän jälkeen) laivalla ja salongissa pientä illanviettoa ja nukkumaan.

LAUANTAI 26.4.14
Rauhallisen tukevan aamiaisen jälkeen kuljetus Amsterdamin lentokentälle. Henkilökunta kantoi matkalaukut linja-autoille, jossa piti tunnistaa laukkunsa. Lentokentällä vaihteeksi palveli ihminen eikä automaatti. Selvitykset onnistuivat ripeästi, toki pientä jonoa oli koko ajan. Turvan kautta siirtyminen odotuspuolelle ja mahdollisille ostoksille. Iso oli lentokenttä ja pitkiä kävelyjä (liukuja) ennen kuin oma portti löytyi. Finnairin lento oli kuulemma ylibuukattu, mutta ainakin me mahduimme kyytiin. Ja sitten olikin paluu koleaan Suomeen.

Kuva: Pääsiäisen aikana Elben risteily on vaihtunut Reinin risteilyksi. Kiitämme kaikkia Elben risteilijöitä hienosta matkasta ja toivotamme uuden ryhmän tervetulleeksi Reinin pääsiäisristeilylle Baselista Amsterdamiin.

Tänään vietämme päivää romantiikan kaupunkina tunnetussa Heidelbergissä - upeassa, aurinkoisessa säässä, kauniita maisemia ihaillen.

Sareka / KC jokiristeilytMillainen matka oli?

Luokittelisin tämän asteikolla 4 – 10 arvosanalla 9. Päivälämpötilat olivat yli 20:n paisi ”romanttisen Reinin” osuudella taisi jäädä vähän alle. Puissa oli jo lehti ja kukat kukkivat. Hyvää suomalaista kesää sanoisin. Laiva oli todella siisti ja hytit tilavia. Itse ihan liian ison vyötärömitan omaavana hämmästyin, että suihkukopissakin mahduin pyörähtämään. Siisteydestä pidettiin huolta, petit petattiin ja avattiin. Henkilökunta oli ystävällistä ja palvelualtista. Kovasti opettelivat meidän ryhmältä suomenkieltä ilmiselvästi seuraavaa viikkoa varten. Kristina Kruicesin mukana olleille neljälle oppaalle myös iso kiitos. Palvelukykyä ja osaamista riitti.

Ruokailua kun tuolla korostan niin sanottakoon vielä, että eikä siinä vielä kaikki. Iltapäivällä oli kahvit monenlaisten kakkujen kera. Ja illalla tarjoiltiin vielä salongissa pieniä iltapaloja. Että ruokailu kyllä korostui, mutta positiivisesti.
Hieno matka. Nyt täytyy ruveta suunnittelemaan vastaavaa jollekin toiselle joelle.

Muistiin merkitsi:
-Seppo Salminen ja mukana kulki myös vaimo Riitta –

Matkahaku

Tilaa KC – uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja uusimmat risteilyvinkit sähköpostiisi.

Tilaa tästä

ropax-risteilyt-laatikko

Risteilyillä valikoimaa riittää!

Risteilyjen pituus 5-18 pv, matkoja erilaisilla ja persoonallisilla laivoilla, suomeksi tulkattuja retkiä kaikilla risteilyillä, risteilyjä eri puolilla maailmaa.

Kristinan matkanjohtaja:

On risteilyammattilainen, joka hoitaa käytännön järjestelyt Helsingistä alkaen, on matkalla aina ryhmää varten niin laivalla kuin tulkkaamassa Kristina Cruisesin järjestämillä retkillä, risteilee 15-40 matkustajan kanssa.